Saturday, November 27, 2010

Meminta

"Eqa... aku jealous la dgn sorang kawan aku ni. Dh la cantik, pandai. Tp die jahat sikit. Aku baik ape.. tp result aku tak macam die pon. Tp aku selalu mintak dgn Allah"

"Takpe kak ... , Ustazah eqa ade cite masa die pegi satu kem"


Ceritanya....

Ade sorang perempuan ni mengeluh,

"Saya dh minta dgn Allah bnyk2 kali. Tapi kenape saya masih susah? Kenapa? Kenapa Allah x makbulkan doa saya?"

Ade sorang jawab, dia bagi analogi,

"Pemain viola (meminta sedekah) Kalau pemain itu memain dgn merdu, Yg pendengar itu mesti menahan pemain viola itu untuk dengar mainan viola itu lama lama dan kemudian, baru dia beri duit yang bnyk. Jika pemain viola itu memain dgn tidak menyenangkan telinga mendengarnya, pasti pendengar itu memberi duit dgn cepat supaya pemain viola itu pergi ke tempat lain"

Allah akan memakbulkan doa lebih dari yg diminta


Cerita lain

"Seorg wanita yg selalu bangun malam untuk merayu kepada Allah untuk dikurniakan cahaya mata. Dia selalu dan kerap bangun setiap malam untuk merayu dan merayu dan merayu. Malaikat bertanya kepada Allah bahawa mengapa Allah tidak memakbulkan doanya itu. Allah menjawab, Aku suka dengar rayuan dan tangisan yang dikeluarkan oleh wanita itu"

Mungkin, Jika Allah memakbulkan doa wanita td. Mesti wanita itu tidak lg bangun malam untuk meminta drpdNya.


So, bukan Allah x nak makbulkan, tp pernahkah kamu mendengar,

-Allah suka mendengar orang yg meminta kepadaNya-


Kemungkinan kalau Allah sikit2 makbulkan doa kita. Mesti kita sombong / tidak lg meminta dariNya.


"Allah tidak kejam, dan Dia Maha Adil ^___^ "

2 comments:

usamah said...

bgos artikel ni, nak copy bley?

Aqefa said...

share it, spread it!